9 Kasım 2007 Cuma

keşful hakayık fatiha tefsiri (bakuvi)

1/1 FATİHA SURESİ



Fatiha suresi Mekke’de nazil olmuştur. Yedi ayet, 28 kelime ve 140 harftir. Kur’an-ı Kerim okunmaya başlanırken her zaman E’uzûbillahimineşşeydanirracim-Kovulmuş olan şeytanın şerrinden Allah’a sığınırım” denir.


1/1-Bismillahirrahmanirrahim.


Yani Allah Teala’nın mübarek ismi ile başlarım. O öyle Allah’tır ki O’nun rahmet ve nimeti dünya ve ahrette yaratıklara vasıl olur. (Dünyada mahlukatın hepsine ahrette sadece müminlere vasıl olur. Bu yüzden dua makamında “Ey dünya ve ahrette merhamet eden Rahman” denilir.)[1] Yine O, öyle Allah’tır ki O’nun rahmet ve nimeti fark gözetmeksizin dünyada herkese ulaşır. (Bu sebepten dua makamında “Ey dünyada merhamet eden!” denilir)[2]


Tefsir:


Gerçi “rahim” lafzının manası “rahman” lafzının içinde yer almıştır. Fakat, “rahim” lafzının tekrar zikredilmesi, Allah’ın nimeti dünyada hem kâfire hem de Müslüman’a ulaşmasının yanı sıra bazen kâfire daha çok verilebileceğini tekit içindir. Diğer taraftan “rahman” lafzının morfolojik yapısında “rahim” lafzından daha çok harf bulunduğundan dolayı mana yönüyle daha ziyade anlam taşımaktadır. Ayrıca “rahman” lafzı Allah Teâla’dan başka hiç kimse için isim olarak kullanılmaz. Ama “rahim” lafzı başkası için kullanılabilir. Her iki lafız bu makamda mecazen nimet manasında kullanılmıştır.[3] Çünkü bu lafızların hakiki anlamlarında meyil ve kalbî bir acıma çağrıştırdığı için Allah hakkında hakikî anlamları kullanılmaz. Bu iki lafzın hakikî manasındaki meyil ve kalbî acıma gibi manalara gelen sıfatlardan Allah beridir. Bu yüzden mecazî anlamlarına hamledilirler.


2/2- Bütün tarifler ve güzel sıfatlar Allah Teâla içindir. Allah’tan başka hiç kimse tarife layık değildir. Bütün yaratıklara ve varlıklara sahip olan ve onları terbiye eden Allah’tır. Buna göre her bir kimse kendi haline münasip bir şekilde dünyada O’nun için yaşar.


3/3-Bu ayetin manası az önce beyan edildi.


4/4-Allah Teâla kıyamet günün sahibidir. O günde her kes kendi amelinin karşılığını görür. (Dünyada iyi amel sahibine iyi bir karşılık mükâfat, kötü amel sahibine ise ceza verir.)


Geçen bu dört ayet Allah’ı tarif ve hamd içindir. Bundan sonra gelen ayetlerle arz ve niyaz edilerek her bir işte yardım ve hak yola hidayeti istemeği Allah (cc) bizzat kendisi kullarına öğretip istemektedir.


5/5- Nihayet derecede tezellül ve itaat ile ancak sana ibadet edip, seni ibadetimize mahsus eyleyip senden başkasını ibadetimizde sana eş koşmayız. ( Eğer gerçekten söylenilse bu ne güzel sözdür. Elbette hayatımız ve ölümümüz kendi kudret elinde olan Allah ibadet edilmeye layıktır. O’ndan başkası buna layık olamaz) Bütün işlerimizde ancak senden yardım isteriz. Senden başkasından yardım talep etmeyiz.


6/6- Bizleri düz olan yola hidayet eyle! O yolda bizleri sabit kadem eyle! Ta ki, o yoldan ayrılmayalım. (İslam dininde bizleri sabit kadem edip ve o yolda devam ettirsin.. Namaz kılanlar, beş vakit namazda bu duayı söyleyip İslâm dininde sabit kalmaları için Allah’tan dua isterler. Fakat onların çoğunda İslam sıfatlarından hiç bir sıfat bulunmayıp dualarında yalancı, batınen de İslam dinin dışında kalıyorlar.)


7/7- Bizleri, İslam’a girip sabit kalmakla kendilerine nimet verdiğin kimselerin yolunda daim eyle.. O yol, öyle kimselerin yolu olsun ki onlar gazabına uğrayanlardan olmasın. (Çünkü, gazaba uğrayan kimseler Allah Telâla’ya asi olup onun yolundan ayrılanlardır. Öyle ise İslam dininde imanlı kimselerin yolu bize lazımdır.) Asla hidayet bulmayıp sürekli dalalette kalarak yolundan çıkmışların yolu olmasın.



Hiç yorum yok: